Nabestaanden van het spoordrama in Oss hebben gevraagd of de Stint een andere naam kan krijgen als deze in aangepaste vorm terugkeert op de weg. Edwin Renzen, eigenaar van het bedrijf dat de Stint maakt, heeft hier gehoor aan gegeven. De nieuwe Stint gaat Buszy heten, meldt Omroep Brabant.
Het vervoermiddel wordt op dit moment gekeurd door verkeersdienst RDW in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie legde namens de nabestaanden het verzoek om de naam aan te passen neer bij de fabrikant.
“Wij hebben de wens van de nabestaanden aan Renzen overgebracht om, bij een eventuele terugkeer, de naam Stint te veranderen. Het is aan Renzen wat hij hiermee doet.” Edwin Renzen besloot de naam te wijzigen. “Als wij dat verzoek krijgen dan voldoen we daar graag aan”, zegt hij tegen de regionale omroep.
De merknaam Stint blijft wel bestaan, maar het model dat gebruikt wordt om kinderen te vervoeren gaat dus Buszy heten. “Buszy is een makkelijk woord voor kinderen en heeft een minder negatieve associatie.”
De nieuwe Stint ziet er hetzelfde uit als de oude Stint. Maar volgens Renzen is er veel veranderd. Zo heeft de Buszy onder meer twee remmen, andere gordels en krijgt deze een rolkooi, dat zijn beugels over de bak heen. Het belangrijkste verschil is echter de manier van rijden, “Voorheen was het een bakfiets, nu is het meer een busje.”
'Veilig is een relatief begrip'
De Buszy moet nog wel worden goedgekeurd, maar Renzen heeft vertrouwen in het model en de techniek. Het is voor hem moeilijk om te zeggen of deze Stint veilig is. "Dat is een relatief begrip. Als hij wordt goedgekeurd, voldoen we aan de machinerichtlijn en aan de nieuwe beleidsregels bijzondere bromfiets. Dan zou je kunnen zeggen hij is veilig." Na een aarzeling voegt hij toe: "Om nou te zeggen dat iets veilig is, dat bestaat niet. Niks is veilig. Met het beste vliegtuig kan iets gebeuren."
Na een ongeluk op een spoorwegovergang in Oss in 2018 waarbij vier kinderen omkwamen, werd de Stint van de weg gehaald. Later bleek uit onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat de Stint nooit in 2011 de weg op had gemogen omdat de keuring op een aantal punten niet goed was uitgevoerd.